Szkoła w PRL

Szkoła w czasach PRL była instytucją, która miała wychowywać nowych obywateli, którzy mieli być podlegli władzy komunistycznej.

– tematy wypracowań na języku polskim: „Rola demonstracji 1 Maja w ustroju kapitalistycznym (na podstawie poznanych utworów)”, „Warszawa – duma Polski Ludowej”, „W. Nałkowski jako bojowy krytyk moralności i kultury burżuazji”, „Wybory do Rad Narodowych w dniu 5 grudnia – egzamin najszej dojrzałości społecznej, politycznej, narodowej”. Warto wiedzieć, że dyrektorzy dostali w 1953 zalecenie: „Przy ocenianiu prac piśmiennych z języka polskiego należy brać pod uwagę: 1) zrozumienie tematu pracy, 2) dobór faktów, 3) interpretację ideologiczną, 4) gramatykę, 5) interpunkcję”

– do lat 70 w oświacie przeważali nauczyciele bez wyższego wykształcenia. W 1961 w szkołach podstawowych 94% nauczycieli nie miało ukończonych studiów.

– tematy matur: „Wychowcza rola Partii w świetle powieści „Stare i nowe” L. Rudnickiego i „Pamiątka z celulozy” I. Newerlego”,  „Jak rozumiem myśl B. Bieruta: „Najważniejszym czynnikiem siły i potęgi naszego państwa ludowego jest zwartość naszego narodu, zwartość Frontu Narodowego, gorący patriotyzm mas i jak najaktywniejszy ich udział w rządzeniu państwem”, „Rozwiń słowa W. Gomułki: „Mickiewicz nie był i nie będzie sztandarem reakcji”

– lekcje biologii były okazją do pokazania „planu zalesiania ZSRR” oraz „skrępowania nauki w okresie feudalizmu”

– w okresie stalinowskim prowadzone były zajęcia z Przysposobienia wojskowego. Na takich zajęciach uczniowie słuchali wykładów o „wielkich budowach komunizmu w ZSRR”, ćwiczyli „rzut granatem”

– piosenka śpiewana na muzyce:

„Zbieraj złom, kolego, zbieraj złom!

Bo ze złomu stanąć może nowy dom.

Co, nie wierzysz mi? A tak!

Zaraz ci opowiem jak.

Zbieraj złom, kolego, zbieraj złom!

W wielkiej hucie wciąż dymiącej

Wre gorąca stal.

Do przetopu, miły bracie,

Tony złomu wal!

Stare rury, stare szyny,

Stare tryby do maszyny,

Pordzewiałe, pokręcone,

Zaraz będą przetopione

Na nowiutką stal!

Zbieraj złom, kolego, zbieraj złom!

Na stal gładką go przetopi wielki piec

Na konstrukcji, na stalowej

Murarz oprze nowy dom!

Zbieraj złom, kolego, zbieraj złom!”

– uroczystości szkolne służyły indoktrynacj. Np. na Choince Noworocznej można było zobaczyć takie ozdoby jak gołąbki pokoju, modele dźwigów portowych, łancuchy z szóstkami (jako symbole planu sześcioletniego). Uroczystość zaczynała się np. przemową, w której zwracano uwagę na to „komu zawdzięczamy to, że możemy obchodzić naszą uroczystość w naszej Ludowej Ojczyźnie”. Omawiano „realizację Planu Sześcioletniego na terenie szkoły oraz jego znaczenie dla budowy nowej, lepszej przyszłości”. Uczniowie, z inspiracji nauczycieli,  mieli także wznosić „okrzyki na ich cześć oraz na cześć Związku Radzieckiego i innych krajów świata”

– powstawały tzw. „Brygady lekkiej kawalerii”, złożonej z uczniów-ochotników, którzy mieli na celu sprawdzanie nieobecności swoich kolegów z klasy. Tam gdzie były internaty, Kawaleria sprawdzała jak jest spędzany wolny czas. Podczas imprez dbała także o odpowiedni styl tańców. Podobną funkcję miała „lotna komisja”, która sprawdzała czy uczniowie uczą się w godzinach podanych przez regulamin szkoły.

Na podstawie:

K. Kosiński, Oficjalne i prywatne życie młodzieży w czasach PRL, Warszawa 2006

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/10 (22 votes cast)
Szkoła w PRL, 5.0 out of 10 based on 22 ratings
Ciekawe? Podziel się!
  • Wykop
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz

43 thoughts on “Szkoła w PRL

  1. Tyle, że w tamtej szkole uczyli w sporej części nauczyciele przedwojenni (stąd wykształcenie średnie, warte i tak znacznie więcej niż obecne wyższe). I dlatego tamta szkoła miała o niebo wyższy poziom nauczania niż obecna. W której propaganda również jest obecna, przede wszystkim unijna.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +7 (from 9 votes)
    1. tak i fajnie było wcale nie komunistycznie oprócz uroczystosci ,uczyli rzeczowych i przydatnych rzeczy a nie jak dzis rozboj bijatyki i brak szacunku do nauczyciela bo nauczyciel cpa lub jest głuchy i slepy na to co dzieciaki robia bo to rodzice maja ich wychowywac , nas wyychowywała i szkoła i rodzice ,dzis jest propagada sukcesu ale nie polska tylko unia sie panoszy i daje co chce ile chce i slepy asz rząd ze polskosc naddal zagrożona tamte szkoły to były szooły a nie przechowalnia badytyzmu bo auczyciele nie wiedxza co z takimi robic u nas broje od razu stawiano do kata

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +1 (from 3 votes)
    2. A DAWNIEJSZI UCZNIOWIE DZIELILI SIE NA AKTYWISTÓW I KAZDY WIEDZIAŁ CO SIĘ DZIEJE I MANIPUALACJA SIE UDAWAŁA TYLKO NA TYCH CO PILI I CHCIEL;I ZA WSZELKACENE BYC NA GORZE nie dajcie sie bo byliśmy szczesliwsi mimo podchodow komunizmu dziisiaj jest bieda nędza i zło

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +2 (from 2 votes)
    3. I PRZEDEWSZYSTKIM SZANOWANO NAUCZYCIELI . BYŁO SUPER . MIŁE WSPOMNIENIA POZOSTAŁY PO PODSTAWÓWCE

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 2 votes)
    4. Nie zgodzę się na 100 %, nauczyciele przedwojenni byli wyrzucani gdyż reforma szkolnictwa w procesie stalinizacji wymagała zamiany osób charakteryzujących się starą humanistyczną mentalnością wrogą systemowi na osoby z awansu społecznego, przyjazne ideologii, stad awanse nawet na stanowiska dyrektorskie ludzi bez odpowiedniego wykształcenia.Ważne aby poddawały się manipulacji. Łatwiej kierować człowiekiem który coś ci zawdzięcza. Podobnie było na studiach wyższych choć już nie tak radykalnie, oczywiscie trzeba było być lub deklarować się jako komunista. Z tamtego okresu mamy teraz w społeczeństwie wielu ludzi ktorzy gdyby nie PRL nigdy wyksztastłcenia wyzszego by nie posiadały. A coś co dyskwalifikuje system jako taki o ktorym piszecie, że ludzie byli mądrzejsi niż teraz, jęst wrecz błedem logicznym, oni posiadali wiedze, a zdolnosci samodzielnego myslenia za grosz. Co nie oznacza ze dzis ludzie myslą, w kazdym systemie, sa i głupsi i mądrzejsi, kazdy system manipuluje społeczenstwem, kazda polityka, na tym to polega, niestety. Zmieniają sie do tego tylko narzedzia, np.media itp przykładów jest mnóstwo. Kazdy swoj jakis rozum ma, i w jego gestii jest aby starac się oddzielic ziarno od plew. Co do artykułu Autor pisze prawdę, tylko bardzo okrojoną.Nie można w kilku zdaniach nakreślić takiej historii, powinno się zachęcić czytelnika do tego aby poczuł ochotę zasięgnięcia wiekszej ilosci informacji w celach zgłębienia tematu, tego też tu brakuje. Ale jak Pan Autor napisał, traktuje te działalność hobbystycznie, stad nie można kierować ku niemu duzych zarzutów, krzywdzic nie krzywdzi.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 2 votes)
    5. Masz rację! Mnie w podstawówce uczyła nauczycielka z d.Galicji. też musielismy spiewać"6-letni wielki, wielki plan.." ale też "Rotę",'Warszawiankę z 1830r.".Natomiast gramatykę i ortografię j. polskiego poznaliśmy perfekcyjnie a fizykę, matematykę i nauki przyrodnicze były na wysokim poziomie.Po 1956r. pojawiło się w szkołach średnich wielu młodych ludzi po studiach – dobrze przygotowanych do nauczania.Do "mojej szkoły" przybyło dwoje absolwentów
      lubelskiego KUL germanistka i polonista oraz młody fizyk i rusycystka z UW.Ci ludzie juz nie owijali sowieckiej ideologii w kolorowe papierki….

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -1 (from 3 votes)
  2. Moje wykształcenie "za czasów komuny" zakończyłem na technikum. Nowa Władza zmusiła mnie do "zrobienia"stódiów" /pisownia jak najbardziej właściwa/. Poziom wykładów , egzaminów i nauczycieli – szkoła podstawowa.
    Pozdrawiam magistróf.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 3 votes)
    1. racja racja to dziecinada dzisiaj nie szkoła -zamówienie na potrzeby unijne groza wszedzie tylko cyfry człowiek się ie liczy tylko le nauczonychh i nie wyuczonych czyli madrych juz w podstawowce uczeń rzadzi na studiach dyktuje warunki i w pracy myśli ze nie bedzie musiał rękawa wyrywać

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -1 (from 1 vote)
    2. niech ten od artykułu przejdzie się po dawniejszycvh uczniach tyxch szkół, dowie sie prawdy, a nie głupoty pisze bo tak beznadziejnych szkól jak teraz to nie ma ale po co unii wykształceni polacy robole w innych krajach maja byc i czesc pamięci unii denerwuje mnie to ,ale widac,że koniec jakiejs ery sie zbliża

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +1 (from 3 votes)
  3. Teraz wszystkie uroczystości szkolne zaczynają się od Mszy… Manipulacja byla jest i będzie. Ale wtedy osoby po zawodówce miały prace i nie było bezdomnych którzy szperali po śmietnikach, teraz przy każdym śmietniku jest kilkanaście osób dziennie (własne obserwacje z okna). Dzieci robiły konstrukcje dźwigów portowych na choinkę, teraz zamiast trzymać choinki w domu sadzą marihuanę a ich celem życiowym jest zostanie dilerem. Cały ten artykuł to propaganda. W każdym ustroju są złe i dobre rzeczy. A my jak byliśmy głupi tak jesteśmy widzimy tylko złe rzeczy w przeszłości, a gdyby nie nasi dziadkowie walczący w czasie wojny a potem nasi ojcowie po wojnie, którzy odbudowali te szkoły i uczelnie, to bysmy teraz byli sługami Niemców, Rosjan.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  4. I pomyśleć,że człowiek,który napisał ten artykuł dostał jeszcze za to pieniądze,płakać się chce.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 3 votes)
    1. Cała strona prowadzona jest hobbystycznie, więc nie ma z tego żadnych pieniędzy.

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
      1. Więc jeśli S.Z. pisze ''hobbystycznie''to jednak powinien pisac o czymś o czym ma pojęcie a wypisywać bzdury, nawet gratis jest śmieszne i żenujące! Jest wiele tematów…

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 2 votes)
  5. Głupiś autorze i niewiele wiesz.
    Komuchy (choć ich nienawidzę jak psów), nie pozwoliły sobie na 1/100 tego na co dziś pozwala sobie MEN w temacie rozp**lenia systemu edukacji, wychowania, etc.
    Nie tu mówię o czasach stalinowskich zaraz po wojnie – ale o regularnym komunizmie lat 60-70 i 80-tych.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 2 votes)
  6. Bzdury piszesz Autorze felietonu. Twoja niewiedza jest wyznacznikiem dzisiejszej inteligencji, nieuctwa, braku umiejętności dążenia do zdobywania wiedzy rzetelnej. Wstyd! Naszym pragnieniem powinno być to, aby szkoły były takie jak w latach 50 – 80. Ja pobierałam nauki w PRL. Nie przypominam sobie indoktrynacji politycznej. Jedynie na WOS-ie raz w tygodniu była tzw. "prasówka", czyli uczniowie szkół średnich musieli się wykazać, że czasami czytają gazety. Poza tym, szkoła stawiała na rzetelną wiedzę. Do liceów i na studia szli najlepsi. Stąd wysoki poziom uczenia i nauczania. Z jednym tylko pogodzić sienie mogłam. W owym czasie dzieci rolników dostawały dodatkowe punkty za tzw. "pochodzenie" przy staraniu się na studia. Była to dodatkowa zachęta dla dzieci rolników do zdobywania wykształcenia.
    Zbieraj złom? cóż dzisiaj jest to samo i nie ma nic wspólnego z jakąkolwiek indoktrynacją. Dzisiaj selekcjonujemy śmieci, mamy ekologię. Po wojnie brakowało wszystkiego, a trzeba było odbudować zniszczony kraj. Nauka i rzetelne wykształcenie narodu było rzeczą istotną. Powstało tysiąc nowoczesnych szkół na tysiąclecie istnienia Państwa Polskiego. Szkół pięknych, z salami gimnastycznymi, zapleczem.
    Dzisiaj za to widzimy ogromny spadek poziomu nauczania. Wciąż pokutujące w kraju powiedzenie, że polscy uczniowie wyjeżdżający na zachód są lepiej przygotowani, jest reliktem czasów dawno minionych. Teraz plasujemy się gdzieś na dole listy niestety. Na studia dostają się mierni uczniowie. Matura nie jest żadnym wyzwaniem. Za to brakuje solidnie przygotowanych fachowców i specjalistów. Poziom nauczania jest tak żenujący jak powyższy artykuł.
    Czasami mam wrażenie, że to celowe, wszak ciemnym narodem wierzącym w aniołki i diabły lepiej sterować zarówno czarnym grabieżcom z Watykanu jak i władzy. Robione jest wszystko, aby Polacy przestali samodzielnie myśleć. Szkoda.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 4 votes)
    1. głupoty w tym artykule bo zadnej szkole nie było tak otwartej ideologii bo i rodziny były inne bardziej katolickie i samostaowiace gdyby było jak dzis to polska nie byłaby taka a byłaby tak zrujnowana od wewnatrz jak dzis tylko unijne budowle sie oglada a ludzie ie mają nic dla siebie z głodu i braku pracy zdychają TERAZ TO STARAJA SIE BARDZIEJ ZEBY POLACY PRZESTALI SAMODZIELNIE MYSLEC I SIE PORUSZAC dobrze ,ze starsze pokoleia dożywaja zywota bo siew włosy nam stoja dęba na dziesiejaszą gospodarke szkoły uczelnie i wszystko ,młodym zamyka sie zupełie start życiowy , bo jak ma zyc bez mieszkaia i pracy i płacy ,ludzie młodzi nie dajcie sie już mamic bogactwem unii bo jest bankrutem bez ograbianych krajów

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 2 votes)
    2. Popieram Ciebie w 100%.Wiedza byla przekazywana nie tylko teoretycznie ale i praktycznie.Nauczyciele to byli ludzie z klasa,a nie jak teraz nacpani trawka.Uczyli nas tez szacunku do innych i szacunku do pracy. (Nie toleruję obrażania – autor).Teraz daj mlodemu czlowiekowi srubokret do reki to sie pokaleczy,bo nie wie do czego to sluzy.Wystarczy im tylko odciac dostep do komputera i pozabierac kalkulatory to sa uziemnieni.Oni nawet nie wiedza co to jest suwak logarytmiczny,to jest straszne.Pamieciowe liczenie to juz jest katastrofa nie wspominajac o tabliczce mnozenia ,ktorej uczylismy sie w drugiej klasie szkoly podstawowej.No ale co tu duzo mowic glupim narodem latwiej sie rzadzi.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -1 (from 1 vote)
  7. Święte słowa piszecie w komentarzach.Prawie każdy wiedział, nawet w podstawówce, że komuna to zło. O poziomie nauczania dziś nie chce się nawet pisać. Propaganda gorsza, nachalna – eko albo unia, albo mniejszości seksualnych, wielokulturowość. Dziś zamiast wspomnianego złomu dzieci i młodzież zbiera z nakazu śmieci. Dlaczego dzieci mają (za przeproszeniem) zbierać np. zużyte prezerwatywy?. W szkołach wisiały flagi Polskie i czerwone a dziś co wisi? tylko Polska Flaga?.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  8. Te szkoły były zapełnione dziećmi i wszyscy wykształcili się na porządnych obywateli, fachowców o specjalistów. Po szkołach ukończonych w Najjaśniejszej IV RP, ludzie nadają się do pracy na zagranicznych zmywakach.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 2 votes)
  9. Zawsze według dziadkó za ich czasów było wszystko o wiele lepsze a to co wyprawia obecne pokolenie zawsze wołało o pomstę do nieba! To jest co pokolenie niezmienna prawda! Tym niemniej każde następne pokolenie jakoś sobie radzi i dożywa wieku, kiedy się gdera na swoich następców. A prawda jest taka, że co pokolenie są potrzebne inne umiejętności i innego rodzaju wiedza! Moi dziadkowie biegle posługiwali się całkami do obliczeń, rodzice jeszcze coś nimi potrafili udowodnić, ja miałem tylko kilka lekcji w liceum a teraźniejsze pokolenie ma komputery do błyskawicznego obliczania wszelkich równań i wielkości z pełną dokładnością i to bez całek! Jedyna niezmienna rzecz to jest zmienność świata!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  10. Wychowałem się w "komunistycznej szkole" a dzisiaj pracuje w obecnej. Powiem szczerze – tęsknię za tamtym systemem – oczywiście systemem edukacji! Wspaniałe chwile, ciężka nauka oraz treningi sportowe ( mimo braku obiektow). Dzisiaj młodzież nie wie tak naprawdę czym była ta szkoła. Nie powiem nigdy że dzisiejsza mlodzież jest gorsza – Nie Jest!, ale system edukacji został popsuty przez Pana Buzka i nikt nie ma odwagi tego zmienić. Do tego dzisiejsza szkoła nie jest już głównym źródłem informacji jak dawniej – mamy internet, TV, więc rola szkoły też musi się zmienić…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  11. Zyczyłbym obecnym uczniom takich nauczycieli i takiego poziomu jak w tamtych czasach. A propaganda? Była, owszem .
    Teraz jej nie ma? No ale punkt widzenia zmienia sie wraz z punktem siedzenia. Buzek "przyslużyl" się polskiemu szkolnictwu niszczac to co bylo moze niedoskonałe ale w zamin zaoferował nam kulawy system , niedouczonych nauczycieli/ chociaz magistrow/ i role szkoly , ktorej nijak zrozumiec nie mozna

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  12. W PRLu opracowano TS 11 Iskra, SW4 Sokół. Dziś musimy kupić następców na zachodzie. Świetnie wykształcone kadry nie są w stanie zaprojektować nic bardziej skomplikowanego niż młotek.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
    1. Prawda,byli bez studiów a wiedzą swoją biją obecnych wykształciuchów którzy oprócz papierka nic sobą nie prezentują

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -2 (from 2 votes)
    2. Troszke sie mylisz a studenci I w tym przypadku w pewnym tego slowa znaczeniu skonstruowali lazika na marsa.ale masz racje wszystko stoi jezeli ktos blysnie to nastepnego dnia sprzedane na zachod bo polski rzad zablokowal wdrozenie produktu.aha a samoloty bez zalogowe mamy super produkuje je polska firma ( pytanie jak dlugo polska)

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  13. Ale bzdury ,brak rzetelności w tym artykule ,nauczyciele może nie mieli wyższego wykształcenia ale ich wiedza i system nauczania był na wyższym poziomie niż tych dziś kształconych nauczycieli ,którzy z niczym sobie nie radzą a poziom ich nauczania woła o pomstę do nieba Propaganda owszem była ,ale dziś jest o niebo większa ,nawet bardziej zakłamana ,wtedy wszyscy mieli prace i nie musieli zbierać złomu ,chyba że sam chciał,dziś żeby nie złom ,wybieranie ze śmietników nie jeden by umarł z głodu i o tym się nie pisze ?a bezdomni ?czy za PRL-u byli ?czy zabierano dzieci rodzicom ?NIE!! było o niebo sprawiedliwiej niż dziś z tą oszukaną demokracją ,z tą zakłamaną wolnością ,za którą i dziś można iść siedzieć gdy się coś powie nie odpowiedniego w ich mniemaniu

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  14. I co z tego, skoro absolwent ówczesnego liceum umie więcej niż dzisiejszy magister? My, uczniowie PRL w większości mamy pracę, jesteśmy w miarę rozgarnięci, umiemy pisać po polsku bez błędów, bo pojęcie dyslekcji lub dysortografii było wówczas nieznane. Co z tego, że chodziliśmy na pochód, były zbiórki makulatury? Przynajmniej coś się działo, nie to, co teraz. Na lekcjach nie korzystaliśmy z komórek i nie okazywaliśmy braku szacunku nauczycielom. Dzisiejsze szkolnictwo schodzi na psy i wcale się nie dziwię pracodawcom, że nie chcą zatrudniać magistrów po pożal się boże prywatnych uczelniach. A narzekać na szkołę PRL-u mogą tylko ci, którzy do niej nie chodzili.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  15. Moze troche z innej beczki.za PRL ksiazki rozdawano w szkole a teraz kazda klasa kazda szkola ma inne.wiecie jaka kasa za tym stoi wydawnictwa niezle lapowki daja.bo nie wieze ze nie chociaz dzisiejsi nauczyciele sa tak malo rozgarnieci ze lasza sie za dlugopis reklamowke .skonczylem szkole zawodowa bo tak chcialem z obecnym magistrem nie moge dyskutowac za niski poziom reprezentuje (nie wszyscy) chodzilem na apele sadzilem las za szkolne wybryki wrzucalem wegiel do kotlowni.ale w niczy mi to nie zaszkodzilo.prowadze dzialalnosc gospodarcza I sobie radze I niech mnie reka boska broni zatrudnic magistra.na ostatniej rozmowie kwalifikacyjnej bylo trzech jeden czytal dukajac (prywatna uczelnia)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -2 (from 2 votes)
  16. dużo w tych komentarzach nostalgicznej tęsknoty za miniona młodością,

    pamiętam tamte czasy, uważam, że główną przyczyną tego że dzieci inaczej się zachowywały w szkole był fakt że były inaczej wychowywane w domu, w większej karności i lęku przed ciałem pedagogicznym – generalnie była większa kindersztuba, a szkoła była tak przemocową instytucją tak, jak wszystkie inne, nie wspominam tego tak czule, jak przedmówcy…. teraz jeśli ktoś chce – zdobędzie dobre wykształcenie i będzie miał pracę, znam takich ludzi, to kwestia nie tylko wyniesienia z domu pewnych ambicji ale tez osobistej inteligencji i zapobiegliwości

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  17. Zaczynałem szkołw podstawową w 1971 roku, potem w 1979 LO , skonczyłem w 1983 . JMoim zdaniem autor artykułu mija sie z prawdą, ani takich wypracowań nie pisalismy, ani nie spiewaliśmy takich piosenek, ani nie dekorowalismy choinek gołabkami pokoju itd.. Prawdopodobnie robiły to młodsze roczniki w latach 50 tych i 60 tych- mowienie,ze tak było w czasach PRL nie oddaje prawdy, bo PRL był rózny w 50 roku, w 70 roku i w 1987 roku.
    Brak okreslenia ram czasowych, w ktorych tak funkcjonowała szkoła wypacza sens opisu szkoły w PRL. To tak jakby napisać,ze w PRL dziewczyny nie mogły przychodzic do szkoły w spodniach a chłopcy z długimi włosami. No sorry , to nie prawda.
    Ja sie planem 6 letnim w szkole nie zajmowałem, za to sennie kiwałem sie na historii zgłebiając problemy ruchu robotniczego, spiewałaem "wszystko co nasze Polsce oddamy" ,pochylałem sie z troska nad losami Antka i Janka Muzykanta oraz wytrwale stałem w białej koszuli na apelach, na ktorych propagandy było trochę, ale dyskretniejszej a czerwony krawat z biała koszula to sobie mogłem zobaczyc w filmie "Dom" a nie na apelu. Nie nalezałem do zadnej organizacji szkolnej i pozaszkolnej i nikt do tego mnie nie zmuszał. Nie bede z siebie robił kombatanta dreczonego socjalistycznym wychowaniem. Bardziej dreczył mnie pan fizyki , niz łagodna pani od rosyjskiego .

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  18. Z moich obserwacji szkoła w PRLu a nawet w następnych dwóch dekadach już kapitalistycznych potrafiła ucznia nadwrażliwego lub np. oryginalnego i zdolnego a zbyt podatnego na lawinę krytyki zdławić, zdołować i zmarnować…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  19. ta szkoła mnie coś nauczyła , a nowa szkoła mego synka rocznik 1990 bardzo mało ale za to ma dużo lekcji religi i brak szacunku do katechety i nauczyciela

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  20. Ja jestem z rocznika po transformacji i dziwi mnie krytyka współczesnej szkoły. Nauczyciele się starają jak mogą, by w nowoczesny sposób przekazać wiedzę. Moje liceum miało bardzo wysoki poziom, więc ze szkoły wyniosłam bardzo wiele. Wiadomo, że uczniowie mają różnorodne predyspozycje i nie muszą być we wszystkich przedmiotach prymusami. Nie rozumiem, jak ktoś może określić, że jego dziecko wyniosło mniej lub więcej ze szkoły, gdy nie można tego porównać. W większości tutejszych postów jest ogromna liczba błędów składniowych i fleksyjnych, a nawet gramatycznych, więc ze szkoły uczniowie szkół PRL-owskich według mnie nie wynieśli podstawowych zasad poprawnej pisowni, ortografii i interpunkcji. To oczywista generalizacja, lecz pragnę zwrócić uwagę, że posty niektórych osób są krzywdzące dla współczesnego pokolenia i współczesnej szkoły. Opierają się tylko na tym, jak krzywdzące dla dzieci są lekcje religii w szkołach, choć nikt nie wspomina, że nawet na prowincji ni są one obowiązkowe.
    Nie zauważyłam indoktrynacji unijnej, chociaż kończyłam podstawówkę, gdy Polska wstępowała do Unii. Sami mogliśmy wybierać, czy ją popieramy czy nie. Dbałość o środowisko chyba też nie jest niczym złym, a dzieciaki – przynajmniej z mojego pokolenia – uwielbiały "sprzątanie świata", bo lekcje wtedy były na świeżym powietrzu i można było rozmawiać z nauczycielem swobodnie na każdy temat, gdyż takie przedsięwzięcia odbywały się prawie na zawsze lekcji wychowawczej. że szkole socjalistycznej była indoktrynacja, więc nie rozumiem sensu obrażania autora artykułu, skoro nie mija się on z prawdą historyczną, a większość jego oponentów protestuje tylko z tego powodu, iż ktoś ośmielił się mieć inne zdanie o szkole w czasach ich dzieciństwa i młodości, które wspominają z sentymentem przede wszystkim jako czas zabawy i beztroski

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  21. Piosenka powinna zmienić słowa na aktualne zbieraj śmieci przerobimy je na rzeczy użyteczne: na ubranka, na zabawki, na opakowania pożywienia, na częsci do maszyn, na części do kuchenek gazowych, na części do pieców łazienkowych by mogły częściej być pożary by strażakom się nie nudziło i by policja miała pracę i były dodzodzenia kto zawinił po co nam stal my mamy śmieci i umieny je wylkorzystać do wszystkiego już nawet mam węgiel jest nie potrzebny bo z tych śmieci można zrobić nawet opał ekologiczny Huty Precz to jest przeżytek niech żyje wspólczesność i chwalmy śmieci .Spalanie śmieci nie śmierdzi tylko wytwarza gaz którego nie widać a zagja bardziej niż ten co go czuć i widać dym z tego spalania wiadomo wtedy jak się bronić a przed tym czego nie widać i nie czuć nie wiedomo jak się bronić. Niech mam żyje współczesność nie widać kto jest mordercą ludzkości wszystko jest zamaskowane śmieciami.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  22. Uważam, że system nauczania był na wyższym poziomie. Wychowywanie w domu było inne, rodzice poświęcali dzieciom więcej czasu. Uczono nas szacunku do innych i do pracy. No i nie było internetu a to zmieniło wszystko..

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  23. Mój ojciec, który zdawał maturę w tej waszej wspaniałej, wybitnej, o wysokich standardach szkole z PRLu, nie potrafi napisać poprawnie "który" (przypadek z dzisiaj), pisze przykładowo "Djana". A maturę oczywiście zdał, i to nie na byle jaką ocenę. 🙂 Wy zawsze będziecie mówić, że wasza szkoła uczy lepiej, ale prawda jest taka, że gdyby dać komuś "starszej daty" z dobrą oceną z biologii maturę z biologii z tego roku to napisałby ją bardzo słabo, tak samo jak osoba, która w tym roku napisała biologię dobrze – stara biologia poszłaby jej miernie. Kiedyś szkoła była nastawiona na typowe kucie, teraz jest nastawiona bardziej na rozumienie. Czy to gorzej? nie mnie no oceniać, na pewno inaczej. 😉

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  24. Wszyscy tutaj piszący mają po troszkę rację. Młodsi mają komputer inie muszą myśleć o całkach, (obciążać mózg?).
    To myśmy ich tak wychowali.Kiedyś zbieraliśmy złom, teraz śmieci, jaka to różnica? Poziom nauczania był o wiele wyższy, Średnia szkoła, to było coś więcej niż dzisiejsze magisterium. Tworzy się Wyższe Prywatne szkoły, aby ludzie "wykształceni" mieli gdzie wykładać, a inni na nich zarabiać. Inne czasy, to już "ne wrati". Teraz młodzi są tak mądrzy, że nie zauważają współczesnej Unijnej indoktrynacji. A pan Buzek? Po co komentować? Młodzi idźcie do przodu, a Wy rozumni siadajcie na fotel przed telewizorem i uczcie się żyć po nowemu, po Unijnemu. Pozdrawiam wszystkich. Alleluja i do przodu!!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  25. Artykuł jest tendencyjny. Teraz za to szkoła produkuje bezmyślnych matołów, a komunistyczna propaganda może się chować w porównaniu ze stosowanymi w niej metodami prania mózgu.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)

Odpowiedz na „111Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany.